onedyone2jaga

My photo
tawau, sabah, Malaysia
nama ku pirwandi... bo panggil wan,wandi atau pir.. aku lahir d sandakan,,, tapi masa berganti masa pindah d tawau.. sek dtawau sampai form6 lepas tue... keja jap..keja cari pengalaman.. n skg sambung ambik dgree dalam jurusan ekonomi sumber manusia.. aku nie org nya biasa2 jak.. kuarga pun biasa2 jak.. xkaya x miskin yang penting hidup dengan aman. tidak kira dmana aku berada dsitu lah aku perpaut pada dahan yang keras..kalu mau tahu lagi dan lagi keluar lagi dan lagi hehe. salam agar semua senang ati xada kontrovesi,n tingkatkan prestasi..macam kenal jak dialog nie.. wslm.

Tuesday, May 5, 2009

Islam Pada Nama


Masjid yang tidak diurus dan dijaga di Kg Bundu Tuhan

Ahad 03/05/2009 :
satu lagi peristiwa yang membuat aku sedih melihatnya.. apa tidaknya sampai jak kat masjid nie memang dari luar kelihatan timbunan tahi lembu di merata jalan.. apa yang paling meyedihkan kami ialah ketika kami masuk kedalam masjid kelihatan keadaan pemandangan yang lebih teruk dari diluar kawasan masjid.. sehingga kan timbunan sampah sarap, tahi lembu bertebaran di dalam dan disekitar pagar masjid.. d mana kesedaran masyarakat islam di kg ini?? sapa yang patut d persalahkan? lembu? tidak sama sekali.. tepuk dada tanya hati sebagai manusia yang bergelar islam..

dengar kata seorang ustaz mereka pernah datang kesini setahun lalu, datang membersihkan masjid, dan mencat masjid..tapi kot2 sampai pada hari tue, dia pun terkejut melihat rumah Allah yang tidak dselenggarakan dengan baik oleh penduduk kampung di situ. kita kena lah malu pada bukan islam, tempat ibadat mereka senantiasa di jaga dengan baik.. yang kita ini.. huhuh.. sedih hati kecil ku melihatnya..

apa yang menghairankan.. kawasan masjid tue di pagar dengan dawai besi dan siap dletakkan pintu pagar lagi.. cuma kami hairan pintu pagar yang d kunci dengan kendadu boleh terbuka macm tue jak.. mustahil juga kalau lembu yang rempuh mesti ada kesan kerosakan pada pintu pagar, tapi langsung x kelihatan.. org cakap seperti manusia sendiri yang mengalihkan pintu pagar tersebut untuk membiarkn dan memudahkan lembu masuk kedalam masjid.. tapi itu melalui andai kami dengan bukti yang kami lihat...???emm.. kami pun tak nak lah tuduh sapa2..

cuma apa yang pasti tanggungjawab tue harus d laksanakan oleh penduduk kampung yang beragama islam.. baru lah masjid tidak berkeadaan sedemikian.. ini tidak dari luar masjid kelihatan cantik yang sudah di cat dengan warna yang cantik, tapi kot2... ???

apa2 pun harapan aku semoga tidak ada lagi masjid seperti ini terjadi..biarlah kita sebagai manusia yang bukan islam pada nama sahaja...

mengenai masjid ini, permasalahan telah diwat keatas jheains dan jakim mereka akan mengatasi masalah masjid tersebut..

lihat lah sendiri keadaan masjid 'sedih'


No comments: